Засилващият се фокус върху пандемията от коронавирус по всяка вероятност ще се отрази върху земеделските пазари, веригата на доставките и приходите на стопанствата.

Паниката и презапасяването доведоха до временно изчерпване на някои продукти по рафтовете на магазините, но те бързо ще бъдат попълнени, пише в новия си анализ експертът по селскостопанска политика на ЕС проф. Алън Матюс.

AgriАнализ на тавана по СЕПП

Няколко са основните тревоги в средносрочен план, казва експертът. Това са:
-    Липсата на работна ръка;
-    Логистичните проблеми при транспортирането на стоки на международния пазар;
-    Намаляването на експорта заради понижаване на търсенето.

Тези дни Европейският млечен борд предложи на Комисията да започне подготовка за стартиране на доброволна схема за ограничаване на доставките на мляко, тъй като се очаква преработвателните предприятия да не са способни да се справят с обема на продукция, която млекопроизводителите ще произведат.

Тази и всяка друга инициатива изисква да се вземе политическо решение. Въпросът е как ще се осъществи това в условия на социална дистанция, вследствие на рестрикциите, въведени заради борбата с коронавируса.

Проф. Алън Матюс в следващите редове търси отговор в краткосрочен план на последствията от пандемията за продължаващите преговори за Общата селскостопанска политика (ОСП). Там ключово място заема дългосрочният бюджет на ЕС и Многогодишната финансова рамка (МФР) за периода 2021-2027 г.

Многогодишна финансова рамка (2021-2027)

Тези дни предстои видеоконферентна среща на Европейския съвет, на която няма да се обсъждат въпросите за бъдещата МФР, а ще се отговаря на въпроси, свързани с пандемията от коронавирус.

Разговорите за МФР са важни не само, защото поставят тавана на подкрепата от ОСП в средносрочен план, но и определят размера на плащанията, които фермерите ще получат по-късно тази година. Това е така, тъй като директните плащания за фермерите през 2020 г. се финансират от бюджета на ЕС за 2021 г. Така работи бюджетът.

Когато преговорите за МФР се възстановят, икономическият контекст ще е друг. Спадът на икономическата продукция тази година може да конкурира този, който бе регистриран по време на голямата финансова рецесия през 2008 г. Всичко зависи от това колко дълго време продължи икономическата блокада.

Подобен негативен икономически шок ще изисква огромна инжекция на публични средства с цел преодоляване. И в момента виждаме европейските парламенти да насочват астрономически компенсационни пакети, за да се справят с кризата на бизнеса и работниците. Според изчисления страни като Германия, Великобритания и Дания са обявили стимулиращи пакети на стойност 15% от техния БВП. При такива огромни суми, които се мобилизират за кратък период от време, за да се ограничат максимално страничните ефекти от въведените рестрикции заради пандемията, сумите, за които се говори в МФР, са твърде нищожни.

Евростат: Един пазар, сериозни разлики в приходите

Засега не е ясно дали компенсационните пакети ще стимулират страните членки да погледнат по-благосклонно на увеличените разходи на ЕС, включително бюджета на ОСП, или ще засегнат способностите им да финансират подобен разход. Частично това зависи от дълбочината и постоянството на икономическия колапс и как приходите на фермите ще бъдат засегнати, сравнено с другите сфери в икономиката, включително самонаетите.

Все още има време да се постигне споразумение за МФР до края на тази година, но е възможно страните членки да не искат да възстановят сериозните разговори, докато не се изяснят икономическите последици от коронавируса.

Ако не бъде постигнато споразумение, ще следва автоматично и временно удължаване на таваните от миналата година според настоящата МФР.

Бюджетът на ОСП за директни плащания през 2020 г.

Според проф. Алън Матюс, предвид настоящата ситуация, фермерите може да разберат размера на директните плащания към тях съвсем към края на тази година.

Регулациите за прехода определят и националните пакети на държавите членки за 2021 г. и за директните плащания, и за развитието на селските райони. Тъй като МФР не беше завършена, когато Комисията приготви черновата на регулациите, тя включваше цифри, базирани на таваните на разходите по Първи и Втори стълб, посочени в предложението за МФР от май 2018 г. Това предложение предвижда сравнително малко орязване на средствата по Първи стълб, но съществено намаляване на финансирането по Втори стълб.

Алън Матюс: Новата ОСП ще се нуждае от преходен период

Земеделската комисия (COMAGRI) казва, че ако фермерите работят по същите правила през 2020 г., каквито са били на дневен ред през 2019 г., те трябва да получат същите пари. Ако има сериозно орязване на средства по Втори стълб през 2021 г., предложението е да се позволи на страните-членки да повишат своите национални съфинансирания, за да позволят на земеделските програми за развитие на селските райони да продължат да функционират без да се дава по-малко на фермерите.

Стратегията „От фермата до трапезата“

Сред аргументите за по-дълъг период на преход е, че той ще даде повече време за оценка на ефектите от стратегията „От фермата до трапезата“, която е част от европейската Зелена сделка и чиито цели влизат в стратегическите планове.

Решенията за тази стратегия са отложени поне с месец. Очаква се да бъдат поискани по-високи цели за редуциране на използването на торове, пестициди и антиобиотици. Експанзията на биоземеделието ще бъде подчертана като цел за редуциране на въглеродните емисии.

Заключение

Правенето на политика във време на пандемия от коронавирус трябва да се адаптира докато населението не изгради имунитет и не бъде открита ваксина. Ще бъде намерен начин да се направят директните плащания през 2020 г., но тяхното ниво няма да се знае. Ще го разберем по-късно през тази година.

Забавянето на вземането на решения означава, че всяко едно ново правило в ОСП в рамките на Стратегическия план на ОСП ще бъде отложено с 2 години, броено от този момент. То идва в един момент, когато фокусът е върху залагането на промени, целящи опазване на околната среда и постигане на климатични цели. Тези предизвикателства няма да изчезнат заради коронавируса. Имаме допълнително време, което да използваме продуктивно, за да разберем как по най-добрия начин да интегрираме препоръките в стратегическите планове на страните-членки.

 

Следете темата и на cap4us.agri.bg.