Как ще се прилага обвързаната подкрепа за овце и кози под селекционен контрол след 2022 г., отново ще бъде тема на дискусия в Тематичната работна група за Стратегическия план. На заседанието на 15 февруари Министерството на земеделието ще представи преработен вариант на интервенция, в който е взело предвид някои от исканията на бранша. Други обаче са отхвърлени.

Животновъди предлагат нови направления за агроекология

Приети са почти всички бележки, подадени от Национална овцевъдна и козевъдна асоциация (НОКА) с изключение на две.

Кои искания се приемат:

•    Земеделски стопани, които отглеждат в стопанството си 50 и повече овце-майки от една порода под селекционен контрол и/или 20 и повече кози-майки от една порода под селекционен контрол;
•    Животновъдните обекти, в които се добива мляко, да са в системата за контрол и мониторинг на суровото мляко;
•    Заявените за подпомагане животни да са на възраст от 12 месеца до 84 месеца за овцете майки и от 12 месеца до 108 месеца за козите майки;
•    Заявените за подпомагане животни да са вписани в главен раздел на родословната книга (приема се по принцип);
•    Заявените за подпомагане животни да са идентифицирани и регистрирани в системата на БАБХ;
•    Земеделските стопани трябва да продължат да отглеждат заявените овце майки и/или кози майки най-малко 80 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане;
•    Реализация на продукция: 

За млечни породи – 70 кг. мляко или 35 кг мляко и 0,20 животни, родени в стопанството – за клане, износ или продажба в други стопанства;
За застрашени от изчезване, биологични и автохтонни породи – 35 кг мляко или 0,20 животни, родени в стопанството – за клане, износ или продажба в други стопанства;
За месодайни породи – 0,5 животни, родени в стопанството – за клане, износ, вътреобщностна търговия или продажба в други стопанства.

Кои искания отпадат:

•    Не се допуска едновременно подпомагане за едно животно по обвързано подпомагане и по схемата за преходна национална помощ;
•    Доказването на реализация с фуражно мляко се изключва от всички интервенции.

Земеделското министерство не приема също бележката на Аграрен университет – Пловдив и Обединени български животновъди за намаляване на изискването за минимален брой за подпомагане на „20 и повече овце майки една от една местна (автохтонни) порода, включени в развъдна програма“.

Мотивите са, че интервенциите по обвързаната подкрепа са свързани със специфична цел 2 от Регламента за стратегическите планове, а именно „Засилване на пазарната ориентация и повишаване на конкурентоспособността, включително поставяне на по-голям акцент върху научните изследвания, технологиите и цифровизацията“. 

„В тази връзка не е обосновано намаляването на долния праг на броя на овцете майки и козите майки в предложената интервенция. С нея се насърчава икономическата устойчивост и повишаване на конкурентоспособността на стопаните, а не следва изпълнението на развъдните програми, за което се прави подпомагане с държавна помощ по мярка „Агроекология и климат“, аргументират се от земеделското министерство.
 

Следете темата и на cap4us.agri.bg