Да стартираш бизнес с розов цвят звучи банално. Но различният поглед на две млади момичета показва, че и в баналността може да има креативност и иновация.

Това е историята на Ина и Росица Паунови, които като на шега се захващат да придадат нов смисъл на традиционните продукти от розов цвят у нас. Росица учи бранд мениджмънт в Милано, когато носи на своите приятели чужденци бурканче със сладко от розов цвят. Учудването им е голямо, когато вкусват от сладкото, всички обаче са на мнение, че никога не биха купили продукта в тази опаковка.

Затова и у момичето започва да отлежава мисълта розовото сладко да бъде представено по начин, който да грабне потребителя и да го накара да се връща отново и отново към него. 

Идва 2011 година, когато двете момичета - Ина и Росица решават да инвестират всички свои студентски спестявания и да създадат компания, която да се фокусира върху цвета на маслодайната роза - Роза дамасцена. Така година по-късно се ражда Rosey`s mark. 

“Открихме пазарна ниша в кулинарията, защото има много малко продукти с розов цвят на пазара и те са основно сувенирни, с лош търговски вид и базово качество. Ние видяхме, че можем много да подобрим дори съществуващи продукти и да създадем нови такива, които да са представени от ден първи по начин, с качество и с визия, подходящи за международния пазар”, сподели Ина Паунова пред Агри.БГ.

“Стартирахме с малък асортимент сладка и чайове, които направихме на ишлеме с производители, с които си партнирахме. За чая използваме целия розов цвят, не само венчелистчетата, тъй като така суровината става още по-скъпа”, разказва Ина. 

Дългосрочните отношения
Момичетата обаче не спират да искат повече, задължително залагат на биосуровина, като работят с доказани производители в района на Казанлък. “За нас е важно продукцията да е с високо качество, но все пак да е и достъпна”, разказва Ина. 

“Изкупуваме суровините от Розовата долина, работим дългосрочно с фермери, за да можем да изграждаме взаимоотношенията с тях и да разчитаме, както ние, че ще имаме качествена продукция, така и те, че ще имат реализация.”, коментират младите дами. 

През 2022 г. Ина и Росица са начело при създаването и на Асоциация Ядлива Роза, чиято цел е да обедини бранша, защото, както във всеки един сектор има много голямо разделение между всички хора по веригата. Тъй като комуникацията от фермата до трапезата е доказано трудна, младите дами се заемат с решаването и на този проблем с оглед по-добрата реализация на продуктите от всеки един участник по веригата. 

Предизвикателствата на новото 
През 2014 г. идва и първата продуктова иновация - създават първия шоколад с българска роза, като в него е добавена и розова вода. Работят с шеф шоколатиер Ради Стамболов, който дава цялото си знание за шоколада, Ина и Росица пък го посвещават в цялото си знание за розата и така продуктът се оказва много успешен, а рецептата получава регистрация в Българското патентно ведомство. 

Продуктовите групи в асортимента на компанията на двете сестри стават три - чай, сладко, шоколад, а наскоро добавят нова - и розова вода за пиене. 

Движението е само напред 
Искрено вярвайки в добрата храна и качествените продукти, двете дами не спират да развиват и себе си, и продуктите си. Днес сладката, които приготвят с розов цвят, нямат нищо общо с тези в началото. Всичко е подобрено. На мястото на традиционната бяла захар идват плодовите захари, а съчетанието от вкусове с розовия цвят стават три. Чайовете пък се събират в биоразградими пирамиди, предлагат се и насипни комбинации, които всеки може да приготви у дома си. 

Първи в България Ина и Росица разработват технология, одобрена от БАБХ и в партньорство с Университета по хранителни технологии в Пловдив за бутилиране на розова вода за директна консумация. 

“Аз всеки ден започвам деня си с чаша кафе и розова вода в него”, усмихва се Ина и казва: “Най-накрая да има и българска розова вода, която да става за кулинарни цели и да може да се предлага в цял свят, не само иранска и мароканска”, допълва младата дама. 

Ина и Росица днес са насочили поглед към далечна Япония, където презентират продуктите си във втората по големина верига в страната. 
“Отделно се опитваме да направим по-широка дистрибуция в Италия, Германия, Франция, за розовата вода има и специален интерес от Дубай, защото там много държат на качествения продукт”, казват момичетата. 

Предизвикателствата на пазара не могат да ги спрат. Иновациите и нюхът към качественото и новото ги водят уверено напред към успеха. 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg