CAP4US

Зеленчукопроизводството е труден бизнес, но ако искаме повече продукти на масата трябва да се наблегне на пряк достъп до клиентите, коопериране и привличане на млади хора в бизнеса.

Това коментираха участниците в CAP4US Уебинар: Зеленчукопроизводството на фокус.

По темата за пазарите и развитието на сектора разговаряхме с производителите Славена Родинова и Мирослав Пешовски. Младата дама е част от семейно стопанство, което се занимава с производство на люти чушки. Семейството на Пешовски също е посветено на производството на плодове и зеленчуци

"Дълго време секторът беше подложен на геноцид. Дълго време се опитваха да ни кажат, че е по-лесно да отидем да си купим плодовете и зеленчуците от магазина. И политиките за бранша е едно на ръка, говорим и за мисленето на самите потребители. Това трябва да се промени и да се насърчат хората да си купуват качествените български плодове и зеленчуци. Да се изгради нова връзка между потребителите и производителите", коментира Мирослав Пешовски.

"Ние се опитваме да намираме нови пазари както в страната, така и в чужбина. Нашият продукт е нишов и затова не можем да търсим масовия пазар, но определено хората оценяват и научават от нашата работа за ползите от консумацията на люти чушки", обясни Славена Родинова.

И двамата производители се обединиха около един от основните проблеми в сектора - липсата на работна ръка. 

"Липсата на работна ръка е много голям проблем. Вече се наблюдават сектори, в които се налага да внасяме работници. И в областта на сектор "Плодове и зеленчуци" е така. Нашите работници от сектора отиват да берат плодове и зеленчуци в Англия, а на нас ни се налага да търсим работна сила от Узбекистан", коментира още Пешовски.

"И при нас проблемът с работната ръка е много сериозен. Затова ни се налага да направим сериозни инвестиции в автоматизиране на различните процеси. Това обаче прави себестойността на продукцията ни много по-висока. Трудно е, но ние се справяме, защото вярваме с смисъла на това да произвеждаме и да надграждаме бизнеса ни", разказа още Славена Родинова. 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg  

CAP4US